topbella

Ahad, Mei 22

Sedikit Perkongsian TIPS BELAJAR Yang Efektif dariku buat Sahabat2 (=^_^=)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
بسم الله الرحمن الرحيم...


Salam Mujahadah Lillah... ^_^






Sahabat Ikhwah & Akhawat mesti agak tertekankan, maklumla fatrah imtihan nie, banyak nak kena study, masa pulak semakin suntuk. Hmm, di sini maksue ingin kongsikan beberapa tips yang maksue sendiri amalkan, semoga ianya berfaedah untuk semua serta kita tergolong dalam golongan mahasiswa/mahasiswi yang cemerlang walau di mana sahaja kita berada. InsyaALLAH!


Ohh ya, oleh kerana maksue sekarang berada kat Bumi Anbiya’, semestinya penduduknya adalah Bangsa Arab. Pernah makan makanan Arab tak? Tips maksue adalah dari sejenis ruz Arab iaitu MANSAF… Lepas kita menikmati MANSAF baru TIDUR


Hehehe, agak pelik? Meh nak huraikan maksudnya..


M – Mengulangkaji pelajaran


Ingat : اجتهد ولا تكسل ، فالندامة عقبى لمن يتكاسل 
Bersungguh-sungguhlah kamu & jangan malas, maka kekesalan itu  
akibat kpd mereka yang malas.


Prioriti utama menuju kejayaan dalam belajar mestilah ulangkaji kan, macam huffaz gak, kena ulangkaji hafazan, baru kekal, pendek kata kalau tak study camna nak berjaya. J


A – Aktif (Maksudnya kita dalam belajar janganlah pasif).


Aktif bagaimana? Haa, bila kita belajar, tangan kita kena aktif mencatat isi-isi penting, macam buat nota kecil tepi buku ke. Conteng ilmu sikit-sikit takpe kat buku, janganlah kononnya menjaga sangat sampai putih bersih je buku tu sampai kalau orang tanya pun, kita sendiri tak paham. Tapi jangan “over-conteng”, comot lak kitab tu nanti. (“,)


Misalan masa pensyarah ajar, acapkali mereka menyebut isi-isi penting, tulis & catat, penting sangat catatan kecil ini. Andai kata kita nak aktif lagi, nak minda lebih berkembang, soal pensyarah apa yang tak difahami.


Lagi satu AKTIF BUKA KAMUS, jadikan kamus tu sahabat baik kita, sememangnya mempelajari bahasa asing khasnya bahasa Arab bukanlah suatu yang mudah, kerana begitu istimewanya Kalamullah nie, bahasanya tinggi. Jadi, jom kita pakat-pakat kawan dengan kamus. Lebih efektif, sediakan satu buku kecil, catat perkataan-perkataan baru yang dijumpai, hafal.. Kosakata penting untuk dikuasai.


N – Nota


Ini bergantung pada individu lah, kalau maksue sendiri study ikut buku semata-mata tanpa ada nota kecil & ber”colourful”, kesan kefahaman & ingatan agak kurang, kerana bila kita mengulangkaji, kemudian menulis lagi nota sambil menghias, kita tak mengantuk juga tak mudah bosan, malahan kita dapat 3M (membaca, memahami, mengingati)


p/s : Yang nota nie bukan bagi yang study last minit ye, nota nie konsisten dari awal belajar, satgi kot sebab nak nota cun bombastik, tak sempat lak nak study. Nayya!! ^_~


Nayya laaa... 
~Keburukan serta kesan study last minit nie, kita akan sentiasa gelisah, takut, tergopoh gapah sehinggakan silap hari bulan, nota penting perlu dulangkaji, kita "skip" sebab takda masa dah nak study, sapa rugi?? Kita kan...
~Mungkin la ada yang dapat hafal, tapi ianya hanyalah sekadar ingatan jangka pendek, ilmu kita perolehi ini biarlah fis sudur (di hati) bukannya sekadar fis sutur (di buku semata-mata). Ingat!!! Belajar bukan untuk imtihan, tapi sebagai bekalan menuju kehidupan yang cemerlang di dunia juga akhirat, insyaALLAH.

S – Strategi


Dalam belajar nie, strategi tu penting, seperti nota, strategi berdasarkan individu, ade orang study konsisten dari awal, namun ada juga yang last minit study, ape yang penting, susun & rangka cara pembelajaran kita sebaiknya, kita tak boleh tiru orang, minda & tahap kefahaman kita berbeza.


Kalau maksue, maksue suka buat suatu susunan ayat menarik, tak kisah la subjek ape pon, hatta syair, ikut kreativiti lah ye, hehe J Macam MANSAF juga. 
Ingat tak masa sekolah menengah dulu, guru kita ajar tentang warna-warna pelangi, ada kan (Michael Jackson Kena Halau Balik India Utara – Merah, Jingga, Kuning, Hijau, 
Biru, Indigo, Ungu). 
Haa, selain aktif, strategi kita tu perlu kreatif & kritis, jadi.., susun strategi pembelajaran kita elok-elok. InsyaALLAH, natijahnya pasti meyakinkan.


A – Amanah & Jujur


Firman ALLAH s.w.t :" dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya." 
[Al-Mu’minun:8]

Haa… Kita jangan lupa yang nie, amanah & kepercayaan dari mak ayah kita, kan kita dah berjanji dengan mereka untuk belajar bersungguh-sungguh? Jauh mereka hantar kita belajar, jangan sesekali sia-siakan harapan dan kepercayaan mereka. 


Al-muhimm, kita telah berjanji dengan ALLAH s.w.t untuk memanfaatkan peluang kehidupan sebagai seorang pelajar yang telah dipinjamkanNYA kepada kita sebagai medan untuk kita mengutip ilmu khasnya di bumi barokah ini, selain pengalaman, mutiara ilmu ini adalah pahala juga bekalan menuju ke akhirat sana.


F – Fokus


Semua tahu kan, dalam nak lakukan apa jua tindakan, mestilah hanya satu perkara dalam satu masa. Jangan mencapah dan melayang fikiran ke sana ke mari, takpun kononnya nak 2 in 1 (Contohnya layan FB / chatting / tengok cerita sambil study, mamnuk!!). Lakukan dengan sepenuh hati, satu perkara sahaja, fokus, fokus dan fokus, bukan sambil lewa.






Bila dah selesai M-A-N-S-A-F, baru boleh T-I-D-U-R, bukan maksue maksudkan lepas menikmati MANSAF ni kita terus TIDUR tapi huraiannya ialah :


- Tawakkal
I   - Ikhlas
- Doa
- Usaha
- Responsibility


T-I-D-U-R  nie sahabat Ikhwah & Akhawat, kita buat turutan menaik ya, iaitu mula-mula sekali kita RESPONSIBILITY pada diri, tanggungjawab diri tu (MANSAF), sekaligus kita USAHA sesungguhnya, kemudian pohon DOA pada ALLAH s.w.t disertai dengan IKHLAS, akhir sekali kita TAWAKKAL. 


Kan kita dah “ijtihad & mujahadah”, bila kita dah masuk imtihan nanti, bila pensyarah minta kita berhenti menulis sebab masa dah tamat, maka sebutkanlah "Bismillahi Tawakkaltu 'Ala Allahi Wala Haula Wala Quwwata Illa Billahil 'Azim."


Itu saja sedikit perkongsian tips dari maksue, renung-renungkan dan selamat beramal.


 “Allahumma La Sahla Illa Ma Ja'altahu Sahla  Wa Anta Taj'alul Hazna Iza Syi'ta Sahla


Akhir kalam, 
Bittaufiq Wan Najah Fi Kulli Imtihaanat Fid Dinn Fid Dun-ya Wal Aakhirah.






Wassalam (=^_^=)


***Hayati Kulluha Lillah***

Maksue_Sakinah

0 Komen & Pandangan:

Catat Ulasan

:: من أنا ::

Foto saya
Mu'tah, Karak, Jordan