topbella

Ahad, Mei 1

لو كان بيننا (Jikalau Rasulallah s.a.w ada bersama kita).. Apa perasaan kita?!!

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....

Salam Mujahadah Fillah...
Kaifahalukum tetamu2 blog ini? Maksue doakan agar sihat sejahtera, ringan tubuh badan dalam menunaikan kewajipan kita sebagai hambaNYA.. Sentiasa memperoleh rahmat, maghfiroh, 'inayah dariNYA..

Entri kali nie, ingin sekali maksue kongsikan tentang salah satu rancangan tv yang popular di tanah arab iaitu "لو كان بيننا"... Ya, Jikalau Rasulallah s.a.w ada bersama kita, apakah tindakan kita?! Perasaan kita?!Dalam keadaan kita yang sekarang ini...

Perkongsian ini juga terhasil dari satu sharing video salah seorang sahabat kat laman web sosial fb.. Jadi, maksue cuba masukkan kat blog.. Ramai dapat baca...

Ahaaaa, Seandainya laa kan,  Rasulallah s.a.w ada bersama kita, apakah tindakan kita?! Perasaan kita?! Dalam keadaan kita yang sekarang ini...??!! Terus terang dan jujur maksue katakan, maluuuuuuuu sangat... Bagus sangat rancangan ini, hadaf (matlamat) rancangan ini pengacara ni cakap, untuk para pemuda pemudi, bukanlah nak kita kembali pada zaman Rasulallah s.a.w, tapi andaikata Rasulallah s.a.w ada bersama kita, pada alaf 21 ni, mungkin Rasulallah s.a.w boleh beri petunjuk dan bimbingan pada kita untuk menjadi muslim sejati...  

Di sini maksue selitkan video tersebut.. Satu episod khas... 

 

Mungkin kalau nak lebih jelas, sahabat-sahabat boleh cari sendiri kat youtube.. Ada terjemahan katsana.. Pelbagai bahasa...

Ni link nya :



Ada dua part menarik yang maksue ingin highlight kan kat sini.. Dalam rancangan ini, episod ini 2 babak sangat menyentuh hati :

1) Lakonan olok-olok kononnya seorang wanita telah tercicir beg duitnya.. Ada kamera tertutup yang merakam tindakan orang yang lalu lalang kat kawasan tuu.. Sesiapa yang jumpa beg tersebut, apa tindakannya? Sama ada dia ambil terus atau cuba kembalikan semula beg duit tersebut...

~ Andai kita di tempat tersebut?? Agak-agak laa kita buat apa? Realiti kita sekarang.. Macam seorang pemuda yang naik basikal tuu, dia jumpa beg duit tu, terus ambil dan pergi begitu saja... Kalau perasan pengacara tanya : "Lisyy (maksudnya : mengapa??!)".. Mengapa ambil beg duit tersebut, mana sifat amanah... 

Hurm... Itu baru satu episod.. Banyak lagi laa... Nak tau tak tetamu2 sekalian maksue terfikir ape tau bila tengok video nie, kat Malaysia sekarang bukan takda rancangan camtu, adaaaa.... tapi semua takda faedah langsung.. Merapu cheq habaq jujur.. Rancangan yang dibuat "wa kena beb", "bang bang booom" dan lain-lain lagi yang ntah ape-ape laa.... Kalau buat rancanagan macam ni, alangkah baiknya.. Terapan dakwah secara tersirat juga tersurat...

P/s : Siapa-siapa yang berani masuk media elektronik kat Malaysia... Cuba selitkan unsur-unsur islamik camni.. Ganjaran hebat pasti menantinya... InsyaALLAH :)




2) Temu ramah secara rawak.. Kali nie pengacara nie masuk ke dalam supermarket.. Akhirnya dia buat satu pertanyaan rawak pada seorang muslimah. (Sebak tengok part nieee)


Lelaki itu bertanya: " Andai kata Rasulallah s.a.w ada bersama kamu walaupun hanya tempoh seminit, apa perasaan kamu?

Muslimah ini terdiam, berfikir-fikir mungkin, kemudian perempuan itu berkata: " Wallahi, soalan ini sangat susah untuk aku jawab", sejurus itu juga perempuan itu tersentuh hatinya & sebak, lalu berpaling ke arah lain untuk menyembunyikan air matanya..

Kemudiannya perempuan itu meluahkan isi hatinya: "Andaikata Rasulullah s.a.w berada disisi aku walaupun seminit, tiada apa lagi yang ku dambakan di dunia ini, aku ingin dibawa pergi dari dunia ini"

(terjemahan menurut mafhum)  ^_^

~ Allah.. Allah... Allah.... 
Itu dia sahabat-sahabat, kita nie macammana, agak-agak la kalau kita yang disoal.. Apa jawapan kita ya?? Dapat bayangkan? Semoga airmata nya yang mengalir itu, menjadi saksinya pada kecintaannya pada Rasulallah s.a.w sekaligus melayakkannya ke syurga...



Marilah kita berselawat kepada junjungan besar Rasulullah s.a.w yang sentiasa mengingati umatnya walaupun sedang dipanggil Allah, namun kita jarang sekali untuk mengingat Baginda. Sedang di pengakhiran hayat Baginda, Baginda menyebut : "Ummati.. Ummati.. Ummati"

Ya Rasulullah s.a.w, rindunya kami pada mu Baginda Rasulallah s.a.w..

I ♥ Rasulullah SAW.. All of us 
♥ Rasulalullah s.aw...






Nabi saw bersabda : “Barangsiapa berselawat ke atasku satu kali, nescaya Allah berselawat sepuluh kali (iaitu Allah memberi rahmat ke atasnya sepuluh rahmat)”

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda : "Perbanyakkanlah membaca selawat padaku pada malam dan hari Jumaat, maka siapa yang membaca selawat untukku satu kali, Allah akan berselawat kepadanya 10 kali (Allah akan memberinya rahmat 10 kali) ". (Riwayat Al Baihaqi) 

Allah Ta’ala berfirman :
Ertinya : “Wahai mereka yg beriman,berselawatlah kamu ke atasnya dan berilah salam sepenuhnya ke atasnya”.
[QS Al-Ahzab : 56]


~~Saat Pemergian Insan Teragung~~
Yang ni pon maksue kongsi dari sahabat fb.. Kisah nie banyak tercatat dalam kitab-kitab... Antaranya kalian boleh semak kitab karangan Imam Al-Ghazali "Mukashafah Al-Qulub (Pengubat Jiwa)".. Ada dicatatkan kisah nie, maksue ada buku tu, tapi dah masuk kotak kargo, jadi main copy paste je laa yang nie..

Detik-detik terakhir Rasulullah merupakan masa-masa paling mengharukan bagi umat Islam, kesedihan mendalam karena akan segara kehilangan seorang sosok mulia.

Beliau adalah pemimpin, sahabat, ayah, suami, menantu, mertua, idola, Rasul, dan berbagai bentuk sosok lain bagi umat muslim. Dan saat detik-detik terakhir beliau, semua orang terasa belum mampu untuk kehilangan beliau.

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. “Bolehkah saya masuk?” tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, “Maafkanlah, ayahku sedang demam,” kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.
Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, “Siapakah itu wahai anakku?” “Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya,” tutur Fatimah lembut.

Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. “Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikatul maut,” kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya.
Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini. “Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?” Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah. “Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu.

Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu,” kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan.

“Engkau tidak senang mendengar khabar ini?” Tanya Jibril lagi. “Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?” “Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: ‘Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya,” kata Jibril.
Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. “Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini.”

Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka. “Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?” Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu. “Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal,” kata Jibril. Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, karena sakit yang tidak tertahankan lagi. “Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku. “Badan Rasulullah mulai ding! in, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.

Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. “Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku – peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu.” Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. “Ummatii, ummatii, ummatiii?” – “Umatku, umatku, umatku”

Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu. Kini, mampukah kita mencintai sepertinya? Allahumma sholli ‘ala Muhammad wa baarik wa salim ‘alaihi Betapa cintanya Rasulullah kepada kita..



Sekian..
Moga istifadah buat semua...
"Hayati... Kulluha Lillah"

2 Komen & Pandangan:

Melur Jelita berkata...

Salam Aufa jelita,

sudah tengok video ini...sangat menarik..terimakasih dik jelita kerana berkongsi

***Hayati Kulluha Lillah*** berkata...

Waalaikumussalam....

Alfu syukrin wa jazakillah ya ukhti MelurJelita...

Akak dah tgk ke? cuba klik kat link tuu... ade yg dlm english translation...^_^

Syukran sudi ziarah blog aufa yg xbest nii :)

Catat Ulasan

:: من أنا ::

Foto saya
Mu'tah, Karak, Jordan