topbella

Ahad, Julai 31

Salam Ramadhan Al-Mubarak 1432H

.::MaRHaBaN Ya RaMaDHaN::.


- Yg mendekatkan kita pd syurga, menjauhkan dr neraka dgn rahmat ALLAH s.w.t...
- Membangunkan kita dr kelalaian & kelupaan, serta menuju ke arah zikrullah & tadabbur Al-Quran..
- Mengawal hawa nafsu serta memandu ke arah ketaatan..
- Menyembuhkan dr kedekut & bakhil serta menjadi pemangkin kpd sifat pemurah & kemuliaan..


‎"Wahai org2 yg b'iman. Diwajibkan ke atasmu b'puasa sbagaimana diwajibkan atas org sebelummu agar kamu b'taqwa".(Al-Baqarah:183)


 "Alhamdulillah,Alhamdulillah ramadhan kini tiba lagi,syukur pada Yang Esa...bulan ramadhan tiba lagi membawa hikmah & pengajaran,mendidik jiwa jadi orang bertaqwa,menginsafkan diri siapa kita...berbagai hikmah & barakah terkandung didalam bulan ramadhan...puasa bukan hanya berlapar tapi ia jalan menuju ketaqwaan,ibadah dibina dari hati maknawi redha lagi pasrah penuh kehambaan..." (Almarhum Ustaz Asri & Rabbani)






Jemputan tawaran terbuka untuk anda. Bertemu lagi bulan Ramadhan yang sama. Namun, natijahnya membezakan Ramadhan kita. Sambutlah dengan hati terbuka dan mengharapkan keampunan dari Allah.

Hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah 192/III, Ahmad 246,254/II, Al Baihaqi 204/IV, melalui jalan Abu Hurairah, sabda Rasulullah SAW,

رَغِمَ أَنْفُ امْرِءٍ دَخَلَ رَمَضَانَ ثُمَّ خَرَجَ وَ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ

“Amat rugilah seseorang yang datang kapadanya Bulan Ramadhan kemudian berlalu Ramadhan sedang dia tidak diampuni”

Doa yang ma'thur dari Rasulullah s.a.w. untuk dibaca ketika bulan Ramadhan adalah seperti diriwayatkan dari Saidatina Aisyah r.a. yang menceritakan; “Aku bertanya Rasulullah s.a.w.; ‘Ya Rasulullah, jika aku menemui lailatul-Qadar (malam al-Qadar) apakah doa paling baik untuk aku ucapkan?’. Jawab Rasulullah; ‘Kamu bacalah doa;

اللَّهُمَّ إنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ العَفْوَ فاعْفُ عَنِّي

“Ya Allah, ya Tuhanku! Sesungguhnya Engkau adalah Tuhan yang maha pemaaf. Engkau suka memaafkan (dosa hamba-hambaMu). Maka maafkanlah daku (yakni ampunkanlah dosa-dosaku)”.
(Riwayat Imam at-Turmuzi)

Inilah doa yg perlu kita amalkan seboleh-bolehnya bermula malam Ramadhan pertama lagi. Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari Ramadhan yang lepas. 







*Siyam* acuan insan muttaqin. Ramadhan is the best school of "muslim_life". Smua dpt Ramadhan, tp sdikit yg dpt 'capai'nya. Moga kita smua "Convocation" dgn ijazah Al-Muttaqin pghjung Ramadhan nnti. InsyaALLAH!



Salam Ramadhan 1432H buat ikhwah & akhawat fillah Aufa Tasneem..

♥ كل دقيقة فنحن الى الله أقرب ♥

1 Komen & Pandangan:

Tanpa Nama berkata...

Fastidious answers in return of this question with solid arguments and explaining everything on the topic
of that.
Here is my web site - Tulsa Carpet Installers

Catat Ulasan

:: من أنا ::

Foto saya
Mu'tah, Karak, Jordan